خوش آمدید

جستجو

کوه صفه اصفهان 94.11.16

بنام خدا

مدتهابودکه قصد صعود به کوه صفه وبازدید از جاذبه های آن داشتم تا اینکه در تاریخ 94.11.16 روز جمعه بخت

یاری کرد تا این صعود ودیدار انجام شودحدود یک هفته قبل دوست خوب وکوهنوردم جناب آقای ابراهیم فرج زاده

زنگ زد وگفت آیا میخواهی کوه صفه را صعود کنی گفتم مومن نیکی و پرسش.

لذا روز جمعه مورخ فوق ساعت 5 صبح با جمعی از همنوردان مشتاق راهی اصفهان و ساعت 7.30 مقابل

درب ورودی پارکینگ تله کابین آقای مهندس قدرت الله فرج زاده را  ملاقات و با راهنمائی ایشان به محلی

که آقای ابراهیم فرج زاده برای صرف صبحانه در نظر گرفته بودند راهنمائی شدیم.

ساعت 8 صبحانه که حلیمی خوش مزه وتوسط خود ایشان تهیه شده بود با نان کنجدی جای شما خالی

صرف کردیم.وسپس جلسه آغاز برنامه وتوضیحات راهنماانجام شد.

و اما توضیحی مختصر در رابطه با کوه صفه.در کمر این کوه با قله ای به ارتفاع2257 متر یک فرورفتگی سکو

مانند وجود دارد ودر گذشته چند اطاقک توسط حاکمان وقت دراینجااحداث شده که این فرو رفتگی مسقف

مانند رابا این اطاقکهاصفه میگویند و اسم کوه صفه هم برگرفته از همین موضوع است.

در شمال شرقی قله این کوه قلعه یا دژی وجود دارد بنام شاه دژ یا قلعه دیو که گفته میشود مربوط است به

دوره ساسانیان

بعداز آن در دوره حکومتهای بعدی استفاده های گوناگونی از آن بعمل آمده تا اینکه در زمان

سلجوقیان این قلعه ترمیم وبعنوان یک قلعه نظامی مورد بهره برداری قرار گرفته .در زمان ضعف دولت سلجوقی

پیروان اسماعلیه اقدام به تصرف قلعه واستحکامات اطراف کرده و محل تاخت و تاز خود قرار میدهند.

در سال 500 هجری سلطان محمد سلجوقی با محاصره کامل ارتفاعات کوه صفه شاهدژ ودیگر استحکامات را

از تصرف اسماعلیه خارج و آنان را تار و مار میکند.

در ضلع شرقی ودامنه های کوه صفه چشمه ای مصفا با نام خاجیک وجود دارد که گویا بر گرفته از نام مردی

ارمنی اهل اصفهان بوده که در کنار این چشمه دکه ای داشته و به کوهنوردان خوراکی و موارد دیگر میفروخته.

وجود صخره های عظیم و بلند در نقاط مختلف کوه صفه و توجه مسولین مربوطه در جهت ایجاد راههای مناسب

سنگ فرش وپا کوب و در یک مسیر کاملا صخره ای با شیب تند رول کوبی وطناب کشی توجه کوهنوردان را

به این محل جلب نموده.

شهرداری اصفهان با احداث پارک،فضای سبز،جنگل کاری،باغ وحش

ودیگر امکانات تفریحی مثل تله کابین و

شهر بازی و امکانات بهداشتی سبب جذب اقشار مختلف مردم به این مکان شده بخصوص روزهای جمعه خیل

عظیمی از اقشار مردمی در اینجا حضور دارند.

گروه کوهنوردی جهانبین در ساعت 8.30حرکت را بطرف قله آغاز کرد. راه پاکوب را با قطع کردن مسیر سنگفرش.

از سمت چپ وبالای باغ وحش عبور در حالیکه حیوانات موجود در آنجا مثل خوک،خرس،گوزن و شتردوکوهانه

دیده میشدند

.کمی بالاتر سه مسیر برای رسیدن به قله وجود داشت سمت راست مسیر ایوان و سمت چپ

مسیر گردنه باد و مسیر سوم مستقیم وعبور از صخره ها. پس از مشورت با راهنما آقای مهندس قدرت الله

فرج زاده مسیر سوم یعنی صخره ای را انتخاب کردیم.

این مسیررا از ابتدا تا انتها کلا باید دست به سنگ صعود کرد البته محلهای خطرناک رول کوبی و طناب کشی

شده که کمک خوبی برای صعود کوهنورد است.

بعداز دو ساعت تلاش ساعت 10.30روی قله بودیم که البته با وجود دکل ودیگر دستگاهای مخابراتی شکلی از

قله وحس خوبی برای یک کوهنورد نبود.

روی قله

ساعت 12 از سمت شمال در جهت شاهدژ فرود را شروع کردیم تا نزدیک قلعه آمدیم با دیدن چند دکل

برافراشته شده مخابرات در محوطه قلعه رغبتی برای دیدن داخل آن در خود ندیدیم وترجیح دادیم تا غارسمت

غربی را که گویا طبیعی وهم مصنوعیست ببینیم لذا با حدود نیم ساعت راهپیمائی و یک تیکه مسیر اشتباه

که منجر به دست به سنگ دیگری شد به آنجا برسیم.

در اینجا دهانه غار مانندی وجود داشته که گویا کوهنوردان متوجه آن شده وملاحظه میکنند که ادامه غار خاکی

است لذا با کلی کندن و خاکبرداری و تلاش و زحمت زیاد موفق میشوند تا غاری دایره وار با طرفیت حدود 100

نفر با سکو بندی بوجود آورند وجای مناسبی برای شب مانی کوهنوردان مهیا کنند ونام تالار چکاد بر آن بگذارند

بهشون خداقوت و دست مریزاد عرض میکنیم.

بعد از مشاهده غار وگرفتن فیلم وعکس راه رفته را تا پای قلعه برگشتیم اینبار از سمت شمال قلعه از کنار

راه اضطراری واز مسیزی باریک ومشزف به اتوبان کناری پارک صفه که به ایوان صفه منتهی میگردد حرکتمان

زا ادامه دادیم تا به ایوان رسیدیم در اینجا آثار خرابه های اطاقکهایی که محل اجلاس شاهان وحاکمان اصفهان

بوده موجود است .این محل چشم انداز قشنگی به کل اصفهان دارد.باکمی ادامه مسیر به راه سنگ فرش

شده میرسیم وبعد هم ساعت حدود دو به محل صرف صبحانه برای خوردن نهار میاییم.

نمایی از شهر اصفهان دود گرفته

بعد از نهار کمی استراحت و تشکیل جلسه انتهایی برنامه و تشکر از آقایان ابراهیم وقدرت الله فرج زاده ساعت

3.30 بطرف شهرکرد حرکت میکنیم .

همنوردان همراه: خانمها زینب،راضیه ورضوان فرج زاده،سمیه ابراهیمی و شهره کریمی.

آقایان: بهمن و مسعود بنی طالبی،رضا هادیان،رحیم نبی زاده،علی و مهدی میزایی،مهدی حیدری،اسکندر

و محمدرضا بابایی،محمد حبیب پورو سهراب هاشمی.

سرپرست وگزارش حقیقی پور.

این مطلب تا کنون 25 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : ساعت ,مسیر ,قلعه ,وجود ,اصفهان ,زاده ,وجود دارد ,اصفهان بوده ,خوبی برای ,قدرت الله ,آقای مهندس ,